Halti nousi Suomen Rank a brand -tutkimuksessa edellisvuodesta kaksi kategoriaa ylöspäin. Eettisen kaupan puolesta ry (Eetti) toteuttaa vuosittain Suomessa kansainvälisen Rank a Brand -tutkimuksen, jossa se selvittää suomalaisten vaatebrändien ilmasto-, ympäristö- ja ihmisoikeustyön läpinäkyvyyttä. Vuoden 2020 Rank a brand -tutkimuksessa Halti sijoittui C-kategoriaan nousten edellisvuodesta kaksi kategoriaa ylöspäin. Pisteitä Halti sai 14 kun viime vuonna saldo oli 3 pistettä. Arvioinnissa yritykset jakautuvat viiteen kategoriaan A-E saamiensa pisteiden mukaan. Tänä vuonna tutkimus arvioi 35 suomalaista vaatebrändiä.
-Viime vuoteen verrattuna olemme tehneet ison nettisivu-uudistuksen ja päättäneet avoimesti kertoa kaikesta mitä teemme vastuullisen tuotannon ja liiketoiminnan eteen. Olemme mm. julkaisseet toimittajalistamme, avanneet toimintatapojamme riskimaissa sijaitsevien alihankkijoidemme kanssa ja laskeneet paljon prosenttilaskuja kierrätettävän materiaalin määristä ja hiilijalanjäljestä, kertoo Haltin Head of Operations, Laura Roman.
Työtä on vielä paljon, mutta polku on oikea – hiilineutraaliksi vuonna 2022
Haltilla vastuullisuus on yksi yrityksen arvoista ja strategian ytimessä. Materiaalivalinnoissa, 3D-suunnittelussa ja kiertotalousajattelussa suunnittelun lähtökohtana on menty valtavasti eteenpäin.
-Haluamme kertoa myös niistä asioista, joissa meillä on vielä paljon tehtävää. Meillä on kunnianhimoinen tavoite olla omien toimintojemme osalta hiilineutraali yritys vuonna 2022. Meillä on selkeä road map, ja teemme lujasti töitä sekä oikeita valintoja päästäksemme tavoitteeseemme, jatkaa Roman.
Riskimaiden työolosuhteisiin ja palkkaukseen liittyvät kysymykset ovat osa-alue, missä Rank a Brand -kriteeristö on äärimmäisen tarkka. Kriteeristö ei tue kansainvälisesti tunnettua teknisten urheilutekstiilitehtaiden auditoijaa, amfori BSCI:tä. Suurin osa Haltin tehtaista kuitenkin auditoidaan kansainvälisesti tunnetun amfori BSCI:n toimesta, sillä Haltin kokoisella pienellä yrityksellä ei ole mahdollista toteuttaa auditointia itse.
-Meillä on erittäin pitkät suhteet tehtaisiimme riskimaissa. Olemme heidän kanssaan läheisiä; vierailemme, chattaamme ja pidämme paljon yhteyttä. Omien hyvien suhteiden lisäksi meidän on, tehtaiden näkökulmasta pienenä brändinä, luotettava alamme suureen, kansainväliseen toimijaan, kertoo Roman.
Tutustu Haltin vastuulliseen toimintaan nettisivuillamme
Rank a brand -raportti on luettavissa Eetti ry:n nettisivuilta.